Місія
та функції
Державна екологічна інспекція у
Волинській області (далі - Інспекція) є територіальним
органом Державної екологічної інспекції України (далі – Держекоінспекція) та їй
підпорядковується.
Голова
Волинської обласної державної адміністрації координує діяльність Інспекції та
сприяє їй у виконанні покладених на неї завдань.
Повноваження
Інспекції поширюються на територію Волинської області.
Основними завданнями Інспекції є:
1) реалізація державної
політики із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони
навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і
охорони природних ресурсів у межах Волинської області;
2) здійснення у
межах повноважень, передбачених законом, державного нагляду (контролю) за
додержанням вимог законодавства, зокрема, щодо:
екологічної та
радіаційної безпеки;
охорони і
використання територій та об’єктів природно-заповідного фонду;
охорони, захисту,
використання і відтворення лісів;
збереження,
відтворення і невиснажливого використання біологічного та ландшафтного
різноманіття;
раціонального
використання, відтворення і охорони об’єктів тваринного та рослинного світу;
ведення мисливського
господарства та здійснення полювання;
охорони, раціонального
використання та відтворення вод і відтворення водних ресурсів;
формування,
збереження і використання екологічної мережі;
стану
навколишнього природного середовища;
поводження з
відходами, небезпечними хімічними речовинами, пестицидами та агрохімікатами;
здійснення
заходів біологічної і генетичної безпеки стосовно біологічних об’єктів
природного середовища під час створення, дослідження та практичного
використання генетично модифікованих організмів у відкритій системі;
Напрями
діяльності:
Інспекція відповідно до покладених завдань:
1)
узагальнює практику застосування законодавства
з питань, що належать до її компетенції, готує та вносить у встановленому
порядку пропозиції до Держекоінспекції щодо його вдосконалення.
2)
здійснює державний нагляд (контроль) за
додержанням територіальними органами центральних органів виконавчої влади,
місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування в
частині здійснення делегованих їм повноважень органів виконавчої влади,
підприємствами, установами та організаціями незалежно від форми власності і
господарювання, громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, а
також юридичними особами - нерезидентами вимог законодавства:
а) про екологічну та радіаційну безпеку, зокрема:
щодо виконання
умов результатів з оцінки впливу на довкілля;
у пунктах
пропуску через державний кордон і в зонах митного контролю на митній території
України під час імпорту, експорту та транзиту товарів і транспортних засобів, у
тому числі товарів (предметів) гуманітарної допомоги;
під час
здійснення операцій з металобрухтом;
під час
провадження видів діяльності, що становлять підвищену екологічну небезпеку;
під час
провадження діяльності на об’єктах, що становлять підвищену екологічну
небезпеку;
б) про охорону
земель, надр, зокрема щодо:
консервації
деградованих і малопродуктивних земель;
збереження
водно-болотних угідь;
виконання
екологічних вимог під час надання у власність і користування, зокрема в оренду,
земельних ділянок;
здійснення
заходів із запобігання забрудненню земель хімічними і радіоактивними
речовинами, відходами, стічними водами;
додержання режиму
використання земель природно-заповідного та іншого природоохоронного
призначення, а також територій, що підлягають особливій охороні;
додержання
екологічних нормативів з питань використання та охорони земель;
ведення
будівельних, днопоглиблювальних робіт, видобування піску і гравію, прокладення
кабелів, трубопроводів та інших комунікацій на землях водного фонду;
установлення та
використання водоохоронних зон і прибережних захисних смуг, а також додержання
режиму використання їх територій;
використання та
охорони надр;
в) про охорону,
раціональне використання вод та відтворення водних ресурсів, зокрема щодо:
виконання
державних цільових, міждержавних та регіональних програм використання і охорони
вод, відтворення водних ресурсів;
наявності та
додержання умов дозволів, установлених нормативів гранично допустимого скидання
забруднюючих речовин, лімітів забору і використання води та скидання
забруднюючих речовин;
права державної
власності на води;
ведення
водокористувачами обліку забору та використання вод, здійснення контролю за
якістю і кількістю скинутих у водні об’єкти зворотних вод і забруднюючих речовин
та за якістю води водних об’єктів у контрольних створах, а також подання
відповідним органам звітів;
дотримання
встановленого режиму господарської діяльності у зонах санітарної охорони джерел
питного та господарсько-побутового водопостачання, водоохоронних зонах,
прибережних захисних смугах, смугах відведення та берегових смугах водних
шляхів, очисних та інших водогосподарських споруд і технічних пристроїв;
здійснення
водокористувачами заходів із запобігання забрудненню водних об’єктів стічними
(дощовими, сніговими) водами, що відводяться з їх території;
здійснення
заходів з економного використання водних ресурсів;
використання води
(водних об’єктів) відповідно до цілей та умов їх надання водокористувачам;
здійснення
погоджених у встановленому порядку технологічних, лісомеліоративних,
гідротехнічних та інших заходів щодо охорони вод від вичерпання, поліпшення їх
стану, а також припинення скидання забруднених зворотних вод (стічні, шахтні,
кар’єрні, дренажні води), баластних та лляльних вод;
проведення робіт,
пов’язаних із ліквідацією наслідків аварій, які можуть спричинити погіршення
якості води;
дотримання
екологічних вимог під час проектування, розміщення, будівництва нових і
реконструкції діючих підприємств, споруд та інших об’єктів;
здійснення заходів,
пов’язаних із запобіганням шкідливій дії води і ліквідацією її наслідків;
дотримання
регламентів скидання промислових забруднених стічних чи шахтних, кар’єрних,
рудникових вод з накопичувачів, норм і правил експлуатації технологічних водойм
(ставки-охолоджувачі теплових і атомних станцій, рибоводні ставки,
ставки-відстійники та інші);
г) про охорону
атмосферного повітря, зокрема щодо:
виконання
загальнодержавних, галузевих або регіональних природоохоронних програм;
наявності та
додержання умов дозволів на викиди забруднюючих речовин;
забезпечення
безперебійної ефективної роботи і підтримання у справному стані споруд,
устаткування та апаратури для очищення викидів забруднюючих речовин;
додержання
нормативів у галузі охорони атмосферного повітря;
додержання
екологічних показників нафтопродуктів (бензину автомобільного та дизельного
палива), які реалізуються шляхом оптової та роздрібної торгівлі суб’єктами
господарювання;
порядку
провадження діяльності, спрямованої на штучні зміни стану атмосфери і атмосферних
явищ у господарських цілях;
надання
своєчасної, повної та достовірної інформації про стан атмосферного повітря,
визначення видів і обсягів забруднюючих речовин, що викидаються в атмосферне
повітря;
г) про охорону,
захист, використання та відтворення лісів, зокрема щодо:
законності
вирубки, ушкодження дерев і чагарників, знищення або ушкодження лісових
культур, сіянців або саджанців у лісових розплідниках і на плантаціях, а також
молодняку природного походження й самосівів на площах, призначених під
лісовідновлення;
повноти та
законності здійснених заходів щодо відтворення лісів, зокрема цінними та
рідкісними породами дерев, породами, притаманними відповідному регіону, та
повноти заходів з догляду за лісовими культурами на землях, призначених під
відновлення лісу;
раціонального та
невиснажливого використання лісових ресурсів;
добування
продуктів лісу та використання лісових ресурсів;
здійснення
комплексу необхідних заходів захисту для забезпечення охорони лісів від пожеж,
незаконних рубок, шкідників і хвороб, пошкодження внаслідок антропогенного та
іншого шкідливого впливу, застосування пестицидів і агрохімікатів у лісовому
господарстві та лісах;
використання
полезахисних лісосмуг, водоохоронних і захисних лісових насаджень;
заготівлі
деревини в порядку рубок головного користування та здійснення лісогосподарських
заходів;
експлуатації
нових і реконструйованих підприємств, цехів, агрегатів, транспортних шляхів,
магістральних трубопроводів, комунальних та інших об’єктів, не забезпечених
обладнанням, що запобігає шкідливому впливу на стан і відтворення лісів;
збереження
корисної для лісу фауни;
д) про
раціональне використання, відтворення і охорону об’єктів тваринного світу,
зокрема щодо:
регулювання
чисельності диких тварин;
використання і
відтворення рідкісних та таких, що перебувають під загрозою зникнення, видів
тварин, занесених до Червоної книги України;
утримання та
розведення диких тварин, які перебувають у стані неволі або в напіввільних
умовах;
наявності
документів, що підтверджують законність набуття диких тварин, у тому числі тих,
що занесені до Червоної книги України;
наявності
дозвільних документів на утримання та розведення диких тварин;
охорони
середовища перебування, шляхів міграції, переселення, акліматизації і схрещування
диких тварин;
ввезення в
Україну і вивезення за її межі об’єктів тваринного світу та знарядь їх
добування;
захисту диких
тварин від жорстокого поводження;
законності
набуття у приватну власність об’єктів тваринного світу;
е) про охорону, використання
і відтворення риби та інших водних живих ресурсів;
є) щодо наявності
дозволів, лімітів та квот на спеціальне використання природних ресурсів,
дотримання їх умов;
ж) про охорону,
утримання і використання зелених насаджень;
з) про
використання, охорону і відтворення об’єктів рослинного світу;
и) щодо
дотримання правил створення, поповнення, зберігання, використання та державного
обліку зоологічних, ботанічних колекцій і торгівлі ними;
і) з питань
дотримання положень Конвенції про міжнародну торгівлю видами дикої фауни і
флори, що перебувають під загрозою зникнення (CITES);
ї) під час
ведення мисливського господарства та здійснення полювання;
й) про збереження
об’єктів рослинного та тваринного світу, занесених до Червоної та Зеленої книг
України, формування, збереження і використання екологічної мережі;
к) про охорону і
використання територій та об’єктів природно - заповідного фонду, зокрема щодо:
додержання режиму
територій та об’єктів природно-заповідного фонду;
наявності лімітів
і дозволів на спеціальне використання природних ресурсів у межах територій та
об’єктів природно-заповідного фонду та дотримання їх обсягів, відтворення
природних ресурсів на території природно-заповідного фонду;
л) з питань
поводження з відходами, зокрема щодо:
дотримання вимог
документів дозвільного характеру на здійснення операцій у сфері поводження з
відходами;
складення і
ведення реєстру об’єктів утворення, оброблення та утилізації відходів, реєстру
місць видалення відходів;
перевезення
небезпечних відходів територією України та транскордонних перевезень відходів;
збирання,
перевезення, зберігання, оброблення, утилізації, знешкодження, видалення,
захоронення відходів (у тому числі недопущення змішування та захоронення
відходів, які можуть бути утилізовані);
ведення
первинного обліку кількості, типу і складу відходів, що утворюються,
збираються, перевозяться, зберігаються, обробляються, утилізуються,
знешкоджуються та видаляються, подання відповідної статистичної звітності в
установленому порядку та паспортизації таких відходів;
дотримання вимог
нормативно-технічної та технологічної документації, погодженої в установленому
порядку, під час виробництва продукції (крім дослідних зразків) з відходів чи з
їх використанням;
дотримання правил
і режиму експлуатації установок, виробництв з оброблення та утилізації
відходів;
дотримання вимог
екологічної безпеки під час транспортування, зберігання, використання,
знешкодження та захоронення хімічних засобів захисту рослин, мінеральних
добрив, токсичних речовин і відходів;
своєчасного та
повного здійснення заходів із захисту земель від засмічення та забруднення
відходами;
погодження схем
санітарного очищення населених пунктів.
м) у сфері хімічних джерел струму в частині забезпечення екологічної
безпеки виробництва хімічних джерел струму та утилізації відпрацьованих
хімічних джерел струму, ведення обліку обсягів накопичення відпрацьованих
хімічних джерел струму та передачі їх для утилізації;
н) щодо
дотримання вимог реєстрації в суднових документах операцій із шкідливими
речовинами та сумішами, баластними та лляльними водами;
о) щодо
дотримання заходів біологічної і генетичної безпеки стосовно біологічних
об’єктів природного середовища під час створення, дослідження та практичного
використання генетично модифікованих організмів у відкритій системі.
3) проводить
перевірки (у тому числі документальні) із застосуванням
інструментально-лабораторного контролю, складає відповідно до законодавства
акти за результатами здійснення державного нагляду (контролю) за додержанням вимог
законодавства з питань, що належать до її компетенції, надає обов’язкові до
виконання приписи щодо усунення виявлених порушень вимог законодавства та
здійснює контроль за їх виконанням, здійснює лабораторні вимірювання
(випробування).
3-1) здійснює державний
ринковий нагляд у межах сфери своєї відповідальності.
4) надає територіальним органам
центральних органів виконавчої влади, місцевим органам виконавчої влади,
органам місцевого самоврядування приписи щодо зупинення дії чи анулювання в
установленому законодавством порядку дозволів, ліцензій, сертифікатів,
висновків, рішень, лімітів, квот, погоджень, свідоцтв на спеціальне
використання природних ресурсів, викиди і скиди забруднюючих речовин у
навколишнє природне середовище, поводження з небезпечними хімічними речовинами,
транскордонне переміщення об’єктів рослинного і тваринного світу (у тому числі
водних живих ресурсів), а також щодо встановлення нормативів допустимих рівнів
шкідливого впливу на стан навколишнього природного середовища;
вносить до відповідного органу ліцензування подання про позбавлення
ліцензіата права на провадження виду господарської діяльності.
5) звертається до суду із позовом щодо обмеження чи зупинення діяльності
підприємств і об’єктів незалежно від їх підпорядкування та форми власності,
якщо їх експлуатація здійснюється з порушенням законодавства про охорону
навколишнього природного середовища, вимог дозволів на використання природних
ресурсів, з перевищенням нормативів гранично допустимих викидів впливу фізичних
та біологічних факторів і лімітів скидів забруднюючих речовин.
6) розраховує розмір
шкоди, збитків і втрат, заподіяних внаслідок порушення законодавства з питань,
що належать до її компетенції.
7)
вживає в установленому порядку заходів досудового врегулювання спорів, виступає
позивачем та відповідачем у судах.
8)
вживає відповідно до закону заходів щодо припинення
самовільного користування надрами та забудови площ залягань корисних копалин з
порушенням установленого порядку.
9) здійснює розгляд
звернень громадян, підприємств, установ та організацій з питань, пов’язаних з
її діяльністю.
10) складає протоколи про адміністративні правопорушення та розглядає
справи про адміністративні правопорушення, накладає адміністративні стягнення у
випадках, передбачених законом.
11) вносить у встановленому порядку Голові Держекоінспекції пропозиції
щодо: видачі, зупинення дії чи анулювання в установленому законодавством
порядку дозволів, ліцензій,
сертифікатів, висновків, рішень, лімітів, квот, погоджень, свідоцтв на
спеціальне використання природних ресурсів, викиди і скиди забруднюючих речовин
у навколишнє природне середовище, поводження з небезпечними хімічними
речовинами, транскордонне переміщення об’єктів рослинного і тваринного світу (у
тому числі водних живих ресурсів), а також щодо встановлення нормативів
допустимих рівнів шкідливого впливу на стан навколишнього природного
середовища.
12) вносить у встановленому порядку територіальним
органам центральних органів виконавчої влади, місцевим органам виконавчої
влади, органам місцевого самоврядування вимоги щодо приведення у відповідність
із законодавством прийнятих ними рішень у сфері охорони навколишнього
природного середовища, використання, відтворення та охорони природних ресурсів.
13) бере участь у формуванні державного замовлення на підготовку фахівців у відповідній сфері.
14) забезпечує інформування громадськості про реалізацію державної політики з питань, що належать до її компетенції.
15) виконує у межах повноважень функції з управління об'єктами державної
власності, що належать до сфери її управління.
16) здійснює інші повноваження, визначені законом.
Повноваження
Інспекція для виконання покладених на неї завдань має право:
1) залучати у встановленому порядку до виконання окремих робіт, участі у
вивченні окремих питань учених і фахівців, працівників органів виконавчої
влади, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ, організацій (за
погодженням з їх керівниками);
2) залучати працівників правоохоронних органів до здійснення заходів з
державного нагляду (контролю) з питань, що належать до її компетенції;
3) одержувати
безоплатно від органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування,
підприємств, установ, організацій незалежно від форми власності та їх посадових
осіб, а також громадян та їх об’єднань інформацію, документи і матеріали, необхідні
для виконання покладених на неї завдань;
4) скликати наради, утворювати комісії, робочі та експертні групи,
проводити відповідно до законодавства наукові конференції, семінари з питань,
що належать до її компетенції;
5) користуватися
безоплатно інформаційними базами даних державних органів, державною системою
урядового зв’язку та іншими технічними засобами;
6) зупиняти
транспортні (в тому числі плавучі) засоби та проводити їх огляд та огляд
знарядь добування об’єктів рослинного та тваринного світу
(в тому числі риби та інших водних живих ресурсів) у місцях їх добування,
зберігання, перероблення та реалізації;
7) вилучати в установленому порядку в осіб знаряддя добування об’єктів
тваринного світу (в тому числі водних живих ресурсів), транспортні (в тому
числі плавучі) засоби, обладнання та предмети, що є знаряддям добування
об’єктів тваринного світу (в тому числі риби та інших водних живих ресурсів),
незаконно добуті природні ресурси і продукцію, що з них вироблена, а також
відповідні документи (ліцензії, дозволи тощо);
8) здійснювати відповідно до закону фотографування, звукозапис, кіно- і
відеозйомку, зокрема з літальних апаратів та із застосуванням космічних
технологій, як допоміжний засіб для запобігання та розкриття порушень
законодавства, здійснення нагляду (контролю) за додержанням якого належить до
її повноважень;
9) здійснювати відбір проб та інструментально-лабораторні вимірювання
показників складу та властивостей викидів стаціонарних джерел забруднення
атмосферного повітря, вод лляльних, баластних, зворотних, поверхневих,
морських, вимірювання показників складу та властивостей підземних вод у пробах
із спостережувальних свердловин на об’єктах, що обстежуються; вимірювання
показників складу та властивостей викидів пересувних джерел забруднення
атмосферного повітря та екологічних показників нафтопродуктів (бензину автомобільного
і дизельного палива), які реалізуються шляхом оптової та роздрібної торгівлі
суб’єктами господарювання;
10) проводити перевірку стану організації та здійснення виробничого
контролю за дотриманням суб’єктами господарювання нормативів гранично допустимих
викидів забруднюючих речовин, за здійсненням інструментально-лабораторних
вимірювань параметрів викидів забруднюючих речовин із стаціонарних і пересувних
джерел та ефективності роботи газоочисних установок, за дотриманням
установлених нормативів гранично - допустимого скидання забруднюючих речовин,
за якістю і кількістю скинутих у водні об’єкти зворотних вод і забруднюючих
речовин та за якістю води об’єктів у контрольних створах і перевірку дотримання
правил визначення якості вод;
11) проводити лабораторний
аналіз стану забруднення земель, у тому числі радіоактивний, у зонах
безпосереднього впливу викидів і скидів підприємствами забруднюючих речовин, а
також у разі виникнення аварій та надзвичайних ситуацій;
12) викликати
громадян та посадових осіб органів державної влади, інших державних органів,
органів місцевого самоврядування для одержання усних та письмових пояснень у
зв’язку з порушенням ними вимог законодавства з питань, що належать до її
компетенції;
13) здійснювати
збирання, обробку та проводити аналіз інформації щодо дотримання вимог
законодавства з питань, що належать до її компетенції;
14) безперешкодно обстежувати в установленому законодавством порядку
підприємства, установи та організації під час здійснення державного нагляду (контролю)
за додержанням вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного
середовища, охорони земель, надр;
15) доставляти
осіб, які вчинили порушення вимог законодавства з питань, що належать до її
компетенції, до правоохоронних органів, органів Держприкордонслужби або
виконавчих органів сільських, селищних, міських рад, якщо особу порушника
неможливо встановити на місці вчинення правопорушення;
16) передавати правоохоронним органам матеріали про
діяння, в яких вбачаються ознаки кримінального правопорушення.