ДОБРОЧЕСНІСТЬ означає чинити
правильно, навіть коли ніхто не бачить! |
Більш розширено звучить «суспільна доброчесність» –
«послідовне дотримання та відданість загальновизнаним етичним цінностям,
принципам та нормам із метою обстоювання й виведення суспільних інтересів у
пріоритет відносно приватних у суспільному житті».
Організація
економічного співробітництва та розвитку виділяє три важливі складники
доброчесності:
1.
Нетерпимість до будь яких
проявів корупції
2.
Дотримання етичних норм і
принципів у суспільному житті
3.
Дотримання законів
Українською
мовою слово «доброчесність»
складається з двох різних слів – «добрий» та «чесний». Доброчесність
характеризує доброчесну людину, особу, яка живе чесно та дотримується норм
моралі.
У
контексті професійної діяльності державних
службовців поняття «доброчесність» можна
пояснити як виконання обов’язків на основі належного поводження з тими
громадянами, які отримують державні послуги або зазнають впливу державної
політики. Державна служба нерозривно
пов’язана з мораллю, етикою, моральним складом державного службовця. Державні службовці мають величезний
вплив на життя звичайних громадян. У багатьох випадках ці особи можуть ухвалювати
рішення, які мають велике значення для повсякденного життя громадян, а також
визнавати, відхиляти чи модифікувати прохання громадян про деякі послуги або їх
дозволяти.
Вміння
поводити себе з людьми належним чином є одним з важливих факторів, який
допомагає досягти успіху у службовій діяльності.
Існує шість основних принципів які
дозволяють це зробити, а саме:
Доброчесність
в українському законодавстві
·
23 жовтня 2000 року
Головне управління державної служби видало наказ, яким затвердило ЗАГАЛЬНІ
ПРАВИЛА ПОВЕДІНКИ ДЕРЖАВНОГО СЛУЖБОВЦЯ, де
доброчесність згадувалась як одна з обов’язкових умов для державних службовців.
·
У 2006 році Президент
України своїм указом затвердив КОНЦЕПЦІЮ ПОДОЛАННЯ КОРУПЦІЇ В УКРАЇНІ «НА ШЛЯХУ
ДО ДОБРОЧЕСНОСТІ» це був перший
документ в якому згадується перелік заходів для підвищення рівня доброчесності
держслужбовців та суддів і контролю влади з боку громадянського суспільства.
·
У Законі України «Про
державну службу» від 2011 року одним із
принципів держслужби названо доброчесність.
·
2015 році: визначення «доброчесність» – «спрямованість дій державного службовця на
захист публічних інтересів та відмова від превалювання приватного інтересу під
час здійснення наданих йому повноважень».
Організація
економічного співробітництва та розвитку, що об’єднує 35 найрозвиненіших країн,
радять країнам впроваджувати та розвивати доброчесність не тільки на державній
службі, але й на рівні усього суспільства. Для цього потрібні три ключові складові:
Доброчесність
держслужбовців — це не лише етичний стандарт, а й інструмент запобігання
корупції. Сьогодні для цього застосовують такі механізми:
1.
Публічні службовці
зобов’язані подавати декларації із
зазначенням майна, доходів, витрат та зобов’язань фінансового характеру.
2.
Публічні службовці мають
знати, що таке конфлікт інтересів,
на кого розповсюджується регулювання в цій сфері, як запобігти його виникненню
або врегулювати, а також якими є наслідки за порушення вимог законодавства.
Також необхідно пам’ятати про заходи врегулювання конфлікту інтересів. Зокрема
обов’язок інформувати керівника про конфлікт інтересів, не ухвалювати рішення
чи не вчиняти дії в умовах конфлікту інтересів тощо.
3.
За Законом України
«Про запобігання корупції» керівникам установ забороняється отримувати
подарунки від своїх підлеглих.
4.
Існують чітко
визначені обмеження щодо
суміщення та сумісництва з іншими видами
діяльності. Вони передбачені статтею 25 Закону України «Про запобігання
корупції». Так, публічним службовцям забороняється займатися іншою оплачуваною
(крім викладацької, наукової і творчої діяльності, медичної практики,
інструкторської та суддівської практики зі спорту) або підприємницькою
діяльністю, якщо інше не передбачено Конституцією або законами України.
Часта та відкрита комунікація на тему доброчесності є
дуже важливою. Відкритість має наступні передумови:
Часті обговорення та дискусії також підвищують
обізнаність щодо принципів доброчесності на робочому місці. Чим частіше ця тема
обговорюється, тим краще співробітники розуміють, в чому полягають принципи
доброчесності, і усвідомлюють що керівництво вважає ДОБРОЧЕСНІСТЬ важливою
організаційною цінністю.
Утвердження принципу доброчесності є одним з елементів запобігання корупції, а також
підвищення довіри громадян до публічної служби!