Державною екологічною інспекцією у Волинській області розглянуто ряд звернень правоохоронних органів з питань можливих порушень вимог природоохоронного законодавства при використанні територій та об'єктів природно-заповідного фонду.
За результатами розгляду встановлено, що порушення вимог ст. 46 Земельного кодексу України, ст. 7 ЗУ «Про природно-заповідний фонд України», ст. 47 Закону України « Про землеустрій», станом на 2022 рік межі територій та об'єктів природно-заповідного фонду місцевого значення не були встановлені в натурі відповідно до законодавства. Землевласники та розпорядники земель не замовляли та не приймали технічні документації із землеустрою щодо встановлення(зміни) меж земельних ділянок та об’єктів природно-заповідного фонду області. Відповідно не вносились зміни до Державного земельного кадастру.
На території природно-заповідного фонду забороняється діяльність, що суперечить її цільовому призначенню і загрожує збереженню природного комплексу, у тому числі: передача у господарське використання окремих земельних ділянок, надання земельних ділянок під забудову, будь-яке будівництво споруд, не пов’язаних з охороною території пам’ятки природи, будь-яке засмічення, забруднення території пам’ятки природи та її водних об’єктів і т.д.
Наголошуємо, що керуючись ч. 1 абз.2,3 ст. 12 Закону України «Про охорону земель» до повноважень міських, селищних. сільських рад у галузі охорони земель на території міст, селищ, сіл належить: установлення обмежень (обтяжень) у використанні, тимчасова заборона (зупинення) чи припинення використання земельної ділянки громадянами та юридичними особами в разі порушення ними вимог законодавства в галузі охорони земель; здійснення контролю за використанням та охороною земель комунальної власності; економічне стимулювання раціонального використання та охорони земель відповідно до закону. Відповідно до ст.33 Закону України «Про місцеве самоврядування» до повноважень у сфері регулювання земельних відносин та охорони навколишнього природного середовища сільських, селищних, міських рад належать здійснення контролю за додержанням земельного та природоохоронного законодавства, використанням і охороною земель, природних ресурсів загальнодержавного та місцевого значення.
Враховуючи зазначене вище, факти виявлених порушень свідчать також про бездіяльність, неналежний контроль та невжиття заходів щодо забезпечення охорони природно-заповідного фонду органами місцевого самоврядування.
Антоніна Мовяк