Методичні рекомендації щодо необхідності та порядку проведення оцінки впливу на довкілля

           Основними нормативними документами які визначають необхідність та порядок проведення оцінки впливу на довкілля (ОВД) є:

Закон України «Про охорону навколишнього природного середовища»;

Закон України «Про оцінку впливу на довкілля»;

Закон України «Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності»;

Закон України «Про Перелік документів дозвільного характеру у сфері господарської діяльності»;

Постанова Кабінету Міністрів України від 13 грудня 2017 року №1026 «Про затвердження Порядку передачі документації для надання висновку з оцінки впливу на довкілля та фінансування оцінки впливу на довкілля та Порядку ведення Єдиного реєстру з оцінки впливу на довкілля»;

Постанова Кабінету Міністрів України від 13 грудня 2017 року №1010 «Про затвердження Критеріїв визначення планованої діяльності, її розширення та зміни, які не підлягають оцінці впливу на довкілля»;

Постанова Кабінету Міністрів України від 13 грудня 2017 року №989 «Про затвердження Порядку проведення громадських слухань у процесі оцінки впливу на довкілля»;

Постанова Кабінету Міністрів України від 14 вересня 2020 року №824 «Про внесення змін у додатки 2 і 3 до Порядку передачі документації для надання висновку з оцінки впливу на довкілля та фінансування оцінки впливу на довкілля»;

Наказ Міністерства енергетики та захисту довкілля України від 02 березня 2020 року №136 «Про затвердження Методичних рекомендацій з розробки звіту з оцінки впливу на довкілля в галузі лісового господарства»;

Наказ Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів України від 03 вересня 2020 року №117 «Про затвердження Розміру плати за проведення громадського обговорення в процесі здійснення оцінки впливу на довкілля»;

Наказ Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів України від 15 березня 2021 року №193 «Про затвердження Загальних методичних рекомендацій щодо змісту та порядку складання звітів з оцінки впливу на довкілля».

           Відповідно до Закону України «Про оцінку впливу на довкілля» (далі Закону),

вплив на довкілля - це будь-які наслідки планованої діяльності для довкілля, в тому числі наслідки для безпечності життєдіяльності людей та їхнього здоров’я, флори, фауни, біорізноманіття, ґрунту, повітря, води, клімату, ландшафту, природних територій та об’єктів, історичних пам’яток та інших матеріальних об’єктів чи для сукупності цих факторів, а також наслідки для об’єктів культурної спадщини чи соціально-економічних умов, які є результатом зміни цих факторів.

Оцінка впливу на довкілля - це процедура, що передбачає:

1) підготовку суб’єктом господарювання звіту з оцінки впливу на довкілля;

2) проведення громадського обговорення;

3) аналіз уповноваженим органом інформації, наданої у звіті з оцінки впливу на довкілля, будь-якої додаткової інформації, яку надає суб’єкт господарювання, а також інформації, отриманої від громадськості під час громадського обговорення, під час здійснення процедури оцінки транскордонного впливу, іншої інформації;

4) надання уповноваженим органом мотивованого висновку з оцінки впливу на довкілля;

5) врахування висновку з оцінки впливу на довкілля у рішенні про провадження планованої діяльності.

 

Оцінка впливу на довкілля здійснюється з дотриманням вимог законодавства про охорону навколишнього природного середовища, з урахуванням стану довкілля в місці, де планується провадити плановану діяльність, екологічних ризиків і прогнозів, перспектив соціально-економічного розвитку регіону, потужності та видів сукупного впливу (прямого та опосередкованого) на довкілля, у тому числі з урахуванням впливу наявних об’єктів, планованої діяльності та об’єктів, щодо яких отримано рішення про провадження планованої діяльності або розглядається питання про прийняття таких рішень.

Здійснення оцінки впливу на довкілля є обов’язковим у процесі прийняття рішень про провадження планованої діяльності, визначеної ст.3 Закону. Така планована діяльність підлягає оцінці впливу на довкілля до прийняття рішення про провадження планованої діяльності.

Планована діяльність – це планована господарська діяльність, що включає будівництво, реконструкцію, технічне переоснащення, розширення, перепрофілювання, ліквідацію (демонтаж) об’єктів, інше втручання в природне середовище; планована діяльність не включає реконструкцію, технічне переоснащення, капітальний ремонт, розширення, перепрофілювання об’єктів, інші втручання в природне середовище, які не справляють значного впливу на довкілля відповідно до критеріїв, затверджених Кабінетом Міністрів України

Оцінці впливу на довкілля не підлягає планована діяльність, спрямована виключно на забезпечення оборони держави, ліквідацію наслідків надзвичайних ситуацій, наслідків антитерористичної операції на території проведення антитерористичної операції на період її проведення, відповідно до критеріїв, затверджених Кабінетом Міністрів України.

Забороняється розпочинати провадження планованої діяльності, визначеної частинами другою і третьою статті 3 Закону, без оцінки впливу на довкілля та отримання рішення про провадження планованої діяльності.

Також забороняється провадження господарської діяльності, експлуатація об’єктів, інші втручання в природне середовище і ландшафти, у тому числі видобування корисних копалин, використання техногенних родовищ корисних копалин, якщо не забезпечено в повному обсязі додержання екологічних умов, передбачених у висновку з оцінки впливу на довкілля, рішенні про провадження планованої діяльності та проектах будівництва, розширення, перепрофілювання, ліквідації (демонтажу) об’єктів, інших втручань у природне середовище і ландшафти, у тому числі видобування корисних копалин, використання техногенних родовищ корисних копалин, а також змін у цій діяльності або подовження строків її провадження.

 

Відповідно до Загальних методичних рекомендацій щодо змісту та порядку складання звітів з оцінки впливу на довкілля, затверджених наказом Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів України від 15 березня 2021 року №193, -

планована діяльність підлягає ОВД до прийняття рішення про провадження планованої діяльності. З метою врахувати екологічні наслідки планованої діяльності на найбільш ранніх етапах планування, забезпечити ефективні і сприятливі умови для розгляду альтернатив провадження планованої діяльності та вибору виправданої альтернативи, рекомендується здійснювати процедуру ОВД на початку циклу розроблення (проєктування) планованої діяльності. Наприклад, здійснення ОВД може бути рекомендовано на таких етапах розроблення планованої діяльності, як підготовка матеріалів «обґрунтування інвестицій», розробка проєктної (інвестиційної) пропозиції, попереднє техніко-економічне обґрунтування проєкту (якщо у цих матеріалах вже є доступними плановані показники щодо продукції і продуктивності, сировини і матеріалів, попередні схеми планування території (розташування об’єктів), матеріали вишукувань і досліджень стосовно виправданих альтернатив) або, принаймні, до затвердження проєктної документації з єдино можливою альтернативою провадження планованої діяльності.

Рекомендується до початку здійснення ОВД перевірити плановану діяльність на відповідність законодавству, а  також затвердженим документам державного планування (містобудівній документації, документації із землеустрою (схемам землеустрою щодо використання та охорони земель), державним та місцевим цільовим програмам), які прямо стосуються території провадження або виду планованої діяльності (наприклад, на відповідність встановленим у них обмеженням, режимам, зобов’язанням (заходам), іншим умовам). Зазначені документи державного планування, у тому числі схеми землеустрою щодо використання та охорони земель (схеми землеустрою і техніко-економічні обґрунтування використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць), розроблені на замовлення органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування, належать до публічної інформації і, відповідно до законодавства про доступ до публічної інформації, є відкритими, крім випадків, встановлених законом.

 

Особи, винні в порушенні законодавства про оцінку впливу на довкілля, притягаються до дисциплінарної, адміністративної, цивільної чи кримінальної відповідальності.

Правопорушеннями у сфері оцінки впливу на довкілля є:

- надання завідомо неправдивих чи неповних відомостей про вплив на довкілля планованої діяльності;

- порушення встановленої законодавством процедури здійснення оцінки впливу на довкілля, у тому числі порядку інформування громадськості та порядку проведення громадського обговорення і врахування його результатів;

- неврахування у встановленому порядку результатів оцінки впливу на довкілля при прийнятті рішення про провадження планованої діяльності;

- підготовка завідомо неправдивого звіту з оцінки впливу на довкілля чи завідомо неправдивого висновку з оцінки впливу на довкілля;

- незаконне втручання у підготовку та надання висновку з оцінки впливу на довкілля;

- провадження планованої діяльності, яка підлягає оцінці впливу на довкілля, без здійснення такої оцінки та отримання рішення про провадження планованої діяльності;

- недотримання під час провадження господарської діяльності, експлуатації об’єктів, інших втручань у природне середовище і ландшафти, у тому числі з видобуванням корисних копалин, використанням техногенних родовищ корисних копалин, екологічних умов, визначених у висновку з оцінки впливу на довкілля, рішенні про провадження планованої діяльності та проектах будівництва, розширення, перепрофілювання, ліквідації (демонтажу) об’єктів, інших втручань у природне середовище і ландшафти, у тому числі з видобуванням корисних копалин, використанням техногенних родовищ корисних копалин, а також змін у цій діяльності або подовження строків її провадження.

Також діяльність суб’єктів господарювання що провадиться з порушенням законодавства про оцінку впливу на довкілля, може бути тимчасово заборонена (зупинена) - до виконання встановлених у висновку з оцінки впливу на довкілля екологічних умов зупиняється експлуатація підприємства чи окремих його цехів (дільниць) і одиниць обладнання, або припинена - повністю припиняється експлуатація підприємства чи окремих його цехів (дільниць) і одиниць обладнання.

   

 

 

Заступник начальника

Державної екологічної інспекції

у Волинській області                                                                                                                          С. Дудка

ДАЙДЖЕСТ НОВИН

Головне – у вашій скриньці