Законодавство України про державний ринковий нагляд і контроль продукції складається з Законів України «Про державний ринковий нагляд та контроль нехарчової продукції», «Про загальну безпечність нехарчової продукції”, інших нормативно-правових актів, що регулюють відносини в цій сфері, у тому числі технічних регламентів.
Предметом державного ринкового нагляду є додержання загальних вимог щодо безпечності нехарчової продукції.
Метою здійснення державного ринкового нагляду є вжиття обмежувальних (корегувальних) заходів з відповідним інформуванням про це громадськості щодо продукції, яка при її використанні за призначенням або за обґрунтовано передбачуваних умов і при належному встановленні та технічному обслуговуванні становить загрозу суспільним інтересам чи яка в інший спосіб не відповідає встановленим вимогам.
Види
і частота проведення перевірок
Органи ринкового нагляду проводять планові та позапланові
перевірки характеристик продукції згідно
із секторальним планом ринкового нагляду.
Планові перевірки характеристик продукції
проводяться у розповсюджувачів цієї продукції.
Позапланові – у розповсюджувачів та виробників такої продукції за зверненнями споживачів (користувачів) відповідної продукції, а також органів виконавчої влади, виконавчих органів місцевих рад, правоохоронних органів, громадських організацій споживачів (об’єднань споживачів), у яких міститься інформація про розповсюдження продукції, що завдала шкоди суспільним інтересам чи має недоліки, що можуть завдати такої шкоди, і відсутня інформація, за якою виробника такої продукції може бути ідентифіковано, але міститься інформація, за якою може бути встановлено розповсюджувача, у якого було придбано (виявлено) таку продукцію та окремо у виробників, у разі одержання за допомогою системи оперативного взаємного сповіщення про продукцію, що становить серйозний ризик, або в інший спосіб від уповноважених органів інших держав інформації про продукцію, що становить серйозний ризик, якщо її виробник ідентифікований та є резидентом України.
Строки
проведення перевірок
Строк проведення перевірки характеристик продукції не може перевищувати у розповсюджувача цієї продукції чотирьох робочих днів, у виробника такої продукції – п’яти робочих днів. У разі проведення експертизи (випробування) зразків продукції, відібраних під час перевірки, на час її проведення перебіг строку проведення перевірки характеристик продукції призупиняється до одержання органом ринкового нагляду результатів експертизи (випробування).
Порядок
здійснення перевірок
Перевірки характеристик продукції проводяться на підставі наказів органів ринкового нагляду та направлень на проведення перевірки.
Суб’єкт господарювання має право перевіряти
наявність у посадових осіб, які здійснюють ринковий нагляд та контроль
продукції, наявність службових посвідчень, одержувати від посадових осіб, які
здійснюють ринковий нагляд, копії посвідчень (направлень) на проведення
перевірок та не допускати їх до проведення перевірок, якщо вони не надали копії
таких документів, бути присутніми під час здійснення всіх заходів ринкового
нагляду, вимагати від посадових осіб, які здійснюють ринковий нагляд та
контроль продукції, забезпечення конфіденційності будь-якої інформації,
одержаної під час здійснення ринкового нагляду та контролю продукції тощо.
Під час перевірок характеристик продукції проводиться перевірка документів, у разі необхідності – обстеження зразків продукції, за результатами яких приймається рішення про відбір та експертизу (випробування) зразків продукції. Під час таких перевірок перевіряються характеристики лише того виду продукції, що є предметом перевірки.
Посадові особи, які здійснюють ринковий нагляд та контроль продукції, мають право:
– проводити документальні перевірки та обстеження зразків
продукції, відбирати зразки продукції і забезпечувати проведення їх експертизи
(випробування);
– безперешкодно відвідувати, за умови пред’явлення службового
посвідчення та посвідчення (направлення) на проведення перевірки, торговельні
та складські приміщення суб’єктів господарювання тощо у будь-який час протягом
часу роботи об’єкта;
– вимагати від суб’єктів господарювання надання документів і
матеріалів, необхідних для здійснення ринкового нагляду, одержувати копії таких
документів і матеріалів (у разі якщо оригінали таких документів і матеріалів
складені іншою мовою, ніж мова діловодства та документації державних органів,
на вимогу органів ринкового нагляду суб’єкти господарювання зобов’язані за
власний рахунок забезпечити їх переклад мовою діловодства та документації
державних органів в обсязі, необхідному для здійснення ринкового нагляду);
– вимагати від посадових осіб суб’єктів господарювання та
фізичних осіб – підприємців надання у погоджений з ними строк усних чи
письмових пояснень з питань, що виникають під час проведення перевірок і вжиття
обмежувальних (корегувальних) заходів;
– складати акти перевірок та застосовувати в установленому
законом порядку штрафні санкції до суб’єктів господарювання;
– складати на основі актів перевірок протоколи про
адміністративні правопорушення у сфері здійснення ринкового нагляду та
розглядати справи про відповідні адміністративні правопорушення;
– залучати у разі потреби в установленому порядку до здійснення
ринкового нагляду працівників наукових установ та фахівців;
– вимагати від посадових осіб суб’єктів господарювання та фізичних осіб – підприємців припинення дій, які перешкоджають здійсненню заходів ринкового нагляду, а в разі їх відмови від припинення таких дій – звертатися до органів внутрішніх справ за допомогою у здійсненні законної діяльності з ринкового нагляду.
Результат
перевірок
За результатами перевірки характеристик продукції складається
акт. Результатом перевірки може бути застосування заходу ринкового нагляду, а
саме:
– обмеження надання продукції на ринку;
– заборони надання продукції на ринку;
– вилучення продукції з обігу;
– відкликання продукції;
– контролю стану виконання рішень про вжиття обмежувальних
(корегувальних) заходів;
– попередження органами ринкового нагляду споживачів (користувачів) про виявлену цими органами небезпеку, що становить продукція.
Відповідальність за порушення вимог цього Закону встановлюється цим та іншими законами України
До особи, яка ввела
продукцію в обіг або відповідно до цього Закону вважається такою, що ввела
продукцію в обіг, застосовуються адміністративно-господарські санкції у вигляді
штрафу в разі:
- введення в обіг
продукції, що становить серйозний ризик, - у розмірі шести тисяч
неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, а за повторне протягом періоду
від одного року до трьох років вчинення такого самого порушення, за яке на
особу вже було накладено штраф, - у розмірі двадцяти тисяч неоподатковуваних
мінімумів доходів громадян;
- введення в обіг продукції, яка не відповідає встановленим
вимогам (крім випадків, передбачених статтею 28 та частиною третьою статті 29 цього Закону), - у розмірі трьох тисяч
неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, а за повторне протягом періоду
від одного року до трьох років вчинення такого самого порушення, за яке на особу
вже було накладено штраф, - у розмірі шести тисяч неоподатковуваних мінімумів
доходів громадян.
До
розповсюджувача застосовуються адміністративно-господарські санкції у вигляді
штрафу в разі недодержання умов зберігання продукції, яка ним розповсюджується,
якщо внаслідок цього продукція стала небезпечною та/або такою, що не відповідає
встановленим вимогам, у розмірі двох тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів
громадян, а за повторне протягом трьох років вчинення такого самого порушення,
за яке на суб’єкта господарювання вже накладено штраф, - у розмірі чотирьох
тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
До суб’єкта господарювання
застосовуються адміністративно-господарські санкції у вигляді штрафу в разі:
1) невиконання або
неповного виконання вимог рішення про вжиття обмежувальних (корегувальних)
заходів, визначених частиною першою статті 28 цього Закону, - у розмірі десяти тисяч
неоподатковуваних мінімумів доходів громадян для осіб, які ввели продукцію в
обіг або відповідно до цього Закону вважаються такими, що ввели продукцію в
обіг, та у розмірі семи тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян для
розповсюджувачів;
2) невиконання або
неповного виконання рішення про вжиття обмежувальних (корегувальних) заходів,
визначених статтею 29 цього Закону, крім усунення формальної
невідповідності, передбаченої частиною третьою статті 29 цього Закону, - у розмірі шести тисяч
неоподатковуваних мінімумів доходів громадян для осіб, які ввели продукцію в
обіг або відповідно до цього Закону вважаються такими, що ввели продукцію в
обіг, та у розмірі чотирьох тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян
для розповсюджувачів;
3) невиконання або
неповного виконання рішення про вжиття обмежувальних (корегувальних) заходів
щодо усунення формальної невідповідності, визначених частиною третьою статті 29 цього Закону, - у розмірі трьох тисяч
неоподатковуваних мінімумів доходів громадян для осіб, які ввели продукцію в
обіг або відповідно до цього Закону вважаються такими, що ввели продукцію в
обіг, та у розмірі двох тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян для
розповсюджувачів;
4) невиконання або
неповного виконання рішення про вжиття обмежувальних (корегувальних) заходів,
визначених частинами першою та другою статті 29-1 цього Закону, - у розмірі двох
тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян;
5) невиконання припису про
негайне усунення порушень вимог щодо представлення за місцем проведення
ярмарку, виставки, показу чи демонстрації в інший спосіб продукції, що не
відповідає встановленим вимогам, - у розмірі однієї тисячі неоподатковуваних
мінімумів доходів громадян, а за невиконання вимог рішення про негайне
припинення представлення продукції за місцем проведення ярмарку, виставки,
показу чи демонстрації в інший спосіб продукції - у розмірі двох тисяч
неоподатковуваних мінімумів доходів громадян;
6) створення перешкод
шляхом недопущення до проведення перевірок характеристик продукції та
невиконання встановлених цим Законом вимог посадових осіб, які здійснюють
ринковий нагляд, - у розмірі десяти тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів
громадян.
Адміністративно-господарські
санкції накладаються на особу, яка ввела продукцію в обіг або відповідно до
цього Закону вважається такою, що ввела продукцію в обіг, та/або на
розповсюджувача за кожну модель, артикул чи партію продукції, яка є
небезпечною, становить ризик та/або не відповідає встановленим вимогам,
незалежно від кількості одиниць такої продукції та/або місць її реалізації.
У разі якщо під час перевірок характеристик
продукції виявлено ознаки фальсифікації продукції, порушення прав
інтелектуальної власності або інших правопорушень, притягнення до
відповідальності за вчинення яких не належить до компетенції органів ринкового
нагляду, органи ринкового нагляду надають таку інформацію відповідним
уповноваженим державним органам.
Галина ФОРМАНЮК