Рекомендації розроблені Державною екологічною інспекцією у Волинській області як методична допомога органам місцевого самоврядування з метою забезпечення дотримання природоохоронного законодавства та максимального реагування на підконтрольній території ОТГ, недопущення розміщення стихійних сміттєзвалищ, миттєвого вжиття заходів з виявлення та ліквідації безхазяйних відходів, проведення роз’яснювальних робіт щодо населення.
До відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад (ст. 33 закону України «Про місцеве самоврядування в Україні») належить, зокрема, здійснення контролю: за додержанням земельного та природоохоронного законодавства, використанням і охороною земель, природних ресурсів загальнодержавного та місцевого значення, здійснення контролю за впровадженням заходів, передбачених документацією із землеустрою.
Вирішення питань збирання, транспортування, утилізації та знешкодження побутових відходів, згідно ст. 30 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» покладено на органи місцевого самоврядування.
Відповідно до ст. 33 Закону України «Про місцеве самоврядування» до повноважень у сфері регулювання земельних відносин та охорони навколишнього природного середовища сільських, селищних, міських рад належать:
- здійснення контролю за додержанням земельного та природоохоронного законодавства, використанням і охороною земель, природних ресурсів загальнодержавного та місцевого значення;
- здійснення контролю за діяльністю суб'єктів підприємницької діяльності у сфері поводження з відходами;
- здійснення контролю за додержанням юридичними та фізичними особами вимог у сфері поводження з побутовими та виробничими відходами;
- розгляд справ про адміністративні правопорушення або передача їх матеріалів на розгляд інших державних органів у разі порушення законодавства про відходи;
Алгоритм вирішення питань в частині поводження з відходами визначений вимогами статті 12 Закону України “Про відходи”.
Відповідно до вимог ст.ст. 12 та 21 Закону України «Про відходи», відходи, щодо яких не встановлено власника або власник яких невідомий, вважаються безхазяйними.
Обов’язок із створення комісії згідно з постановою Кабінету Міністрів від 3 серпня 1998 року №1217 заяви (повідомлення) про факти виявлення відходів розглядаються на черговому (позачерговому) засіданні комісії з питань поводження з безхазяйними відходами районних адміністрацій.
Підставою для засідання комісії є: заяви (повідомлення) про факти виявлення відходів розглядаються на черговому (позачерговому) засіданні постійно діючої комісії з питань поводження з безхазяйними відходами (далі комісія). Комісія визначає кількість, склад, властивості, вартість відходів, ступінь їх небезпеки для навколишнього природного середовища і здоров'я людини та вживає заходів до визначення власника відходів.
У разі необхідності для визначення власника відходів та їх оцінки можуть залучатися правоохоронні органи, відповідні спеціалісти та експерти. За результатами своєї роботи комісія складає акт, який передається до місцевої державної адміністрації чи органу місцевого самоврядування для вирішення питання про подальше поводження з відходами.
З метою запобігання або зменшення обсягів утворення відходів виявлені безхазяйні відходи беруться на облік. Органи місцевого самоврядування у сфері поводження з відходами забезпечують ліквідацію несанкціонованих і неконтрольованих звалищ відходів.
У разі виявлення порушень вимог природоохоронного законодавства, для подальшого реагування та притягнення винних осіб до відповідальності в межах компетенції Держекоінспекції у Волинській області, орган місцевого самоврядування подає до Державної екологічної інспекції у Волинській області копію акта обстеження земельної ділянки за підписами членів комісії сільської ради з зазначенням площі порушених земель, картографічні матеріали та відомості про громадянина, яким порушено вимоги екологічного законодавства.
Олександр Тихий